Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5188
Title: Соціальна відповідальність малого бізнесу як його конкурентна перевага
Other Titles: Социальнаяответственность малого бизнеса как его конкурентное преимущество
Social responsibility of small business as its competitive advantage
Authors: Полякова, Олена Миколаївна
Хорошаєва, Є. В.
Полякова, Е. Н.
Хорошаева, Е. В.
Polyakova, E. N.
Khoroshaeva, E. V.
Keywords: малий бізнес
підприємництво
конкурентна перевага
соціальна відповідальність
соціальний розвиток
малый бизнес
предпринимательство
конкурентное преимущество
социальная ответственность
социальное развитие
small business
entrepreneurship
competitive advantage
social responsibility
social development
Issue Date: 2017
Publisher: Український державний університет залізничного транспорту
Citation: Полякова О. М. Соціальна відповідальність малого бізнесу як його конкурентна перевага / О. М. Полякова, Є. В. Хорошаєва // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2017. - № 60. - С. 33-39.
Abstract: UA: У статті розглянуто підходи до соціальної відповідальності малого бізнесу, виявлено основні конкурентні переваги та проаналізовано риси моделей соціальної відповідальності фірм. Встановлено, що соціально відповідальна діяльність малих підприємств сприяє поліпшенню іміджу і репутації брендів, підвищенню рівня продажів і зростанню лояльності споживачів, скороченню тиску з боку перевіряючих органів, зростанню соціально-відповідальних інвестицій. RU: В статье исследованы основные проблемы развития малого бизнеса в Украине. Выявлены основные конкурентные преимущества и проанализированы черты моделей социальной ответственности фирм. Установлено, что низкая степень доходности и короткий жизненный цикл малых предприятий, проблемы, связанные с дефицитом кадров, нехваткой производственных и офисных помещений превращаются в мощный сдерживающий фактор утверждения института социальной ответственности в малом бизнесе. Определено, что решение указанных проблем должно стать одним из ключевых направлений государственной политики, поскольку именно малое предпринимательство будет способствовать значительному повышению эффективности реализации отечественного экономического потенциала, оптимизации участия Украины в международном разделении труда, усилению конкурентоспособности национальной экономики. EN: The article examines the main problems of small business development in Ukraine. The basic competitive advantages are revealed and features of models of social responsibility of firms are analyzed. It is established that the low level of profitability and short life cycle of small enterprises, the problems associated with the shortage of personnel, the shortage of production and office premises are becoming a powerful deterrent to the institution of social responsibility in small business. It is determined that the solution of these problems should become one of the key directions of state policy. It is small business that will contribute to a significant increase in the effectiveness of the implementation of the domestic economic potential, optimize Ukraine's participation in the international division of labor, and enhance the competitiveness of the national economy.
URI: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/5188
ISSN: 2075-4892
Appears in Collections:№ 60

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Polyakova.pdf378.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.